Barcelona World Race, 2014–2015
(első változat, lezárva 2015. február 9.)

Nagyra becsülöm azokat a hölgyeket és urakat, akik ilyen szép sportbeli teljesítményekről ábrándoznak és meg is valósítják álmaikat. Így vagyok Fa Nándorral is, folyamatosan olvasom, hogyan teljesít a mostani Barcelona World Race-en. Elszomorít, hogy frusztrált, rosszkedvű, bántja a (versenytársakhoz képest) gyenge teljesítmény.
Szoktam evezni, ami persze a vitorlázással nem összevethető, az viszont biztos, hogyha hosszabb utat teszek meg, közben inkább szenvedek, nagyon ritkán derűs a dolog, csupa küzdelem, de utána mindig nagyon jó. Azt remélem, Fa Nándor, bárhogy fejezi is be, örülni fog a végén.
Hogy mi indokolja rosszkedvét, álljon alább három ábra, amit az eddigi adatokból számoltam ki (egyetlen adatot vettem fel naponta a hivatalos web-oldalról mindegyik hajóról: a 14:00 órás jelentés szerint hátralevő tengeri mérföldet; az élen haladóknak kevesebb mint 2 hónap, a többieknek kicsit vagy sokkal több van még hátra; az adatokat frissíteni fogom, ha jelentősen változik a helyzet).
Előre bocsátom, hogy sosem vitorláztam igazi vitorlással. Egyszer biztosan ültem ilyenben, mondjuk 30 éve a kislányokkal sétáltunk a füredi mólón és véletlenül ott horgonyzott a Nánási Gyuri, beszálltunk a szép hajójába, kicsit beszélgettünk (csak nem lehetett felhőtlenül, mert a Gyuri mindig lázba jött, ha elhaladt egy szép nő). Gönczy Andriskának is volt vitorlása, sajnos már nem tudom felidézni, hogy láttam-e vagy csak mesélt róla, úgy emlékszem, nem ültem benne. Vitorlázási tapasztalatom persze van, a Dunán apámmal a puch-kajakra jó szélben vitorlát szereltünk (ugyan volt beépített árboctartója és gyári schwertje, de azért ez majdnem olyan, mint hintó elé ökröket fogni, még akkor is, ha az ökör is szép és a dunai vitorlázásnak is voltak hagyományai), ez is lett a veszte, a csehszlovákiai bevonulást (újszülötteknek: 1968) megelőző délután, elég nagy viharban borultunk, ami egyben a vitorlázás és a kajak végét is jelentette.

Szóval hogyan állunk azokkal a számokkal?
(Ha nagyon nagyban akarod nézni az ábrákat, kattints a képre, külön ablakban jelenik meg, kb. 1400 px széles.)

1.


Az első ábra a naponta megtett tengeri mérföldeket mutatja, hajónként. A felsorolás rendje egyben a verseny jelenlegi állása is. A szélsőségek tompítása miatt negyedfokú polinommal simítottam ki a görbéket.
Mit látunk?
a) Mindenki átment legalább egy válságon, az első válságból a 3 élen haladó jött ki a leghamarabb. A mezőny többi részénél ez az első válság elhúzódónak bizonyult, a mi honfitársunk ráadásul válsággal indult, katasztrofálisra sikerült a rajtot követő pár nap. (A második válság éppen napjainkban éri a mezőnyt, az Antarktisz közelében.)
b) Az első három hajó görbéje nagyjából hasonló, a harmadiké (Gaes) a legegyenletesebb, az első kettő nyilván több kockázatot vállal (nem kevernék ide gender dolgokat, de jó tudni, hogy a Gaes egyik tagja nő).
c) Fa Nándorék (párja egy fiatal új-zélandi srác, aki Franciaországban él) egy rövid korai (és egy nagyon rövid déltengeri) szakaszt kivéve rendre a leggyengébben teljesítettek. Ami azért (is) meglepő, mert az élen haladókhoz hasonló a világ körüli hajózási tapasztalatuk (pirossal jelöltük azokat a hajókat, ahol mindkét szkipper legalább egyszer áthaladt a híres déli fokokon). Van itt persze számos más tényező, az anyagi erőtől a szakmai háttérig, amit itt nem áll módomban leírni, mert semmit nem tudok ezekről.

2.


A második ábra, ami az élen és az utolsó helyen (aki ugyebár a mi emberünk) haladó hajók közötti távolság naponkénti növekedését mutatja, arra szolgál, hogy a vitorlázásban járatlanok is értsék a helyzetet. Ezért a mértékegységet átváltottam kilométerre, a sávozást pedig 400-as egységekre állítottam. Tegyük fel, hogy ez egy 10.000 méteres futóverseny, ahol ugyebár a körök 400 méteresek, a verseny pedig a 25. körig (piros vonal) tart. Ha ilyen verseny lenne, az első már a 3. körben utolérné az utolsót, a 6. körben már 2 kört verne rá, és így tovább, az ábrából kiolvasható. (Ha az első áthaladna a célvonalon, az utolsónak még majdnem annyi lenne hátra, mint amennyit addig teljesített.) Ilyen fölény (vagy ilyen hátrány) futóversenyen nem szokott előfordulni. Azt kell tudni még, hogy itt nem mindig az ideális vonal mentén vitorláznak, időnként kikényszerülnek a legrövidebb útból, időnként pedig maguk mennek kissé jobbra vagy balra, hátha erősebb szelet találnak.

3.


A harmadik ábra azt mutatja, hogy ha a jelenlegi trendek szerint fejeződik be a verseny, hány nap alatt teszik meg a hajók a teljes távot. Ezek szerint a Spirit of Hungary-nek 133 napra lesz szüksége (ez nem az a 133 nap...). A Barcelona World Race előző két versenyén az utolsónak ehhez 108 illetve 132 napra volt szüksége (a győzteseknek 92 ill. 93 napra). Fa Nándor 1992-93-ban 128 nap alatt tette meg (kb) ezt a távolságot (akkor egyedül).
Értem tehát Fa Nándor frusztráltságát, de nem hiszem, hogy szégyenkeznivalója lenne. Érkezzen vissza a nagy útról békében és épségben, ez a legfontosabb.

Kravjánszki Róbert
2014. február 9-én módosítva

Copyright © font.hu. A jogok, azok... jogok.