Reiner Imre
Magyar festő, betűtervező, fametsző, illusztrátor és még annyi minden más, ami a képzőművészethez kapcsolható. Sorsa tipikusan közép-európai, a hajdani Magyarországon, a Vajdaságban született, szülei lengyel eredetűek, zsidó származása miatt hagyta el a 30-as években Németországot, Svájcba került, ahol 20 évig nem kapott útlevelet...
A ZVAB online antikvár katalógus keresőjébe írva Reiner Imre nevét, több mint 700 találatot kapunk. Antikvár bestseller. A Myfonts portál 9 fontcsaládot tart nyilván a neve alatt. Az online aukciós házak is kínálnak tőle festményeket, fa- és rézmetszeteket.
Reiner Imre sokoldalú képzőművész. A 20. századdal egyidős. A betűmetszés apostola, apostoli kort ért meg, 87 tavaszt számlálhatott. 1900. augusztus 18-án született a vajdasági Versecen. A képzőművészettel és a betűmetszéssel apja mellett ismerkedett meg, aki szobrász és kőfaragó volt. Igen fiatalon elhagyta a szülői házat, a fővárosban művészeti iskolába járt. 1920-ban Németországba költözött. Először a frankfurti szobrásziskolában, majd a stuttgarti iparművészeti iskolában tanult, ez utóbbi intézményben Friedrich Hermann Ernst Schneidler tanítványa volt, aki meghatározó szerepet játszott életében (Schneidler betűi többek között a Legende, a Graphis és a nevét viselő szép antikva). 1923-ban rövid időre Párizsba és Londonba utazott, majd az Egyesült Államokban próbált szerencsét. Amerika nem ejtette rabul, egyenesen csalódást jelentett számára, számos sikertelen kísérlet után 1925-ben visszatért Európába. Schneidler mesteriskolájában tanult tovább, ahol újabb ösztönzéseket kapott a betűk iránti elkötelezettségéhez. (Színes illusztrációink betűket ábrázoló festmények, amelyeknek a címét az ábrázolt betűk adják.) 1931-től 1987. augusztus 21-én bekövetkezett haláláig Svájcban, Ticinóban, a Lugano melletti Ruviglianában élt, igazán alkotó környezetben, a hegyekben, kilátással a Luganói tóra.
Első betűjét, a Meridiant az offenbachi Klingspor testvérek megrendelésére készítette. Groteszk betű, a funkcionális stílus uralta korszak terméke. Ne felejtsük, már megjelent Jan Tschichold korszakos iránymutató munkája, a Die neue Typographie és Paul Renner Futurája is. A Meridian – amelyet a Daimler-Benz cég használt először hirdetéseiben – funkcionalitása mellett egyedi artisztikus vonásokat is magán visel.
Ezek a vonások felfedezhetők Corvinus betűcsaládján is. Ez volt az egyetlen antikva, amit pályafutása során készített (a frankfurti Bauer cég számára). Az ólom változat igen népszerű volt a maga idejében. A digitális világban a condensed és black változat a Font Bureau könyvtárában található, Skyline néven.
Napjainkban legnépszerűbbek script-jellegű típusai, a Monotype kínálja a Maturát, a Mercuriust és a Pepitát, a Font Bureau pedig a Skyline mellett kézírásának digitalizált változatát, a Reiner Scriptet.
Első fametszeteit és rézkarcait Schneidler kis magánkiadója, a Juniperus jelentette meg, igen kis példányszámban. Ezek a kiadványok ma gyakorlatilag elérhetetlenek. Több esély van a 40-es években megjelent munkáit megvásárolni. Ebben az időszakban több mint 10 tipográfiai munkát, illusztrált abc-s könyvet, monogram-gyűjteményt jelentetett meg (monogram1, monogram2). 1949-ben 80 oldalon adta ki művészi hitvallását, Wunsch und Gestaltung (mondjuk vágy és megvalósulás) címmel (angol címe: Creative Desire).
70 éves koráig végzett könyv-illusztrációs tevékenységet, amelynek során a világirodalom számos nagyságának munkáját díszítette, Aesopus fabuláitól Kafkáig. Ezek némelyike ma igazi ritkaság, az antikváriusok nagyon sok pénzt kérnek értük.
Betűművészetének summázataként a 70-es években két illusztrált abc-s könyve jelent meg, amelyekben a 26 karaktert ábrázolja költői szépséggel (megjegyezzük, hogy visszatért a forrásokhoz, hiszen a könyveket a stuttgarti nyomdaipari főiskola jelentette meg, elegáns bőrkötésben).
Reiner Imre betűi és betűkkel kapcsolatos művészete az írás szépségébe, az írás varázsába vetett hitet erősíti. Egyike a betűművészet meghatározó egyéniségeinek.
(Kravjánszki Róbert
Digitart, 2003/3)
|