Making Faces. Betű készítés. Richard Kegler filmje

2011. szeptember másodikán, európai turnéja első állomásán, Budapesten, a Ráday Könyvesházban vetíti Richard Kegler Jim Rimmerről készült filmjét.
Nem merész az az állítás, hogy a tipográfia nincs a filmgyártás vezető témái között. Mondjuk nincs az első ötvenben. És akkor még csak nem is a játékfilmekre, hanem a dokumentarista jellegűekre gondolunk. Nincs más viszonyítási alap, mint a Helvetica. 2007-ben mutatták be Hustwit filmjét, ami egy unalmas világsztár legendáját igyekszik megfejteni, elsősorban a tipográfiára, a vizuális kultúrára koncentrálva, megszólaltatva az ipar nagyágyúit, a világ számos pontján.
Richard Kegler filmje ehhez képest egyetlen helyszínen játszódik, Jim Rimmer New Westminsterben (British Columbia, Kanada) található műhelyében, egyetlen szereplővel. A film tárgya nagyon egyszerű. A betűkészítésről szól, a tervrajzoktól az öntésig, sorra véve a klasszikus betűkészítés fázisait (amiben már a digitális technika is szerepet játszik), bemutatva a Mester divatjamúlt játékszereit (egyik nyomdagépe például Colt fegyvergyártó műhelyében készült a múlt század elején), amelyeket nagyrészt méh-telepeken vásárolt össze, majd maga javítgatott. Hustwit filmjének idegesítő gépzenéjéhez képest itt nagyrészt Rimmer muzsikál a háttérben, ragtime-ot játszik zenekarával.
Sajnos az sem túl merész állítás, hogy ehhez hasonló filmet már senki nem fog csinálni többé. Kár lenne kihagyni.

Kicsoda Jim Rimmer?

Kanadai grafikus, tipográfus, betűtervező, nyomdász, könyvművész. Az az ember, akit nem elégített ki a kereskedelemben kapható font-kínálat, ha könyvet csinált, a fontokat is maga tervezte-készítette hozzá. A szakma minden apró titkát ismerte, biztos kézzel és kedvesen bánt az eszközökkel. Kár, hogy már nincs köztünk. Betűöntő műhelyét (Rimmer Type Foundry) a P22 vásárolta meg 2006-ban.

Kicsoda Richard Kegler?

Tipográfus, grafikus, a P22 Type Foundry alapítója.

Mi az a P22?

Digitális betűöntő műhely, 1994-ben alakult, elsősorban művészeti és történeti fontok készítésére. Az ő műhelyükből került ki például számos művész kézírásának fontja (Da Vinci, Cezanne stb.). Sok tervező kereste meg őket a világ minden tájáról, az eredeti profil tisztán tartása miatt ezért megalakították az IHOF-ot (International House of Fonts), ahol többek között kortárs magyar betűtervezők, Kóthay Gábor és Szegi Amondó munkái is megtalálhatók. Az IHOF aktív közreműködésével, más gyártókkal szövetségben készültek el a kultikus INDIE könyvek, az első 2002-ben, amit további kettő követett. 2004-ben a Lanstont vásárolták meg, 2006-ban pedig a Rimmer műhelyt (ez utóbbit nemrég vásárolta meg a Canada Type).