Barcelona World Race, 2014–2015, 45 nap után
(Az első változat bő egy héttel ezelőtt készült. Azóta sok minden történt.)

Nagyra becsülöm azokat a hölgyeket és urakat, akik ilyen szép sportbeli teljesítményekről ábrándoznak és meg is valósítják álmaikat. Így vagyok Fa Nándorral is, folyamatosan olvasom, hogyan teljesít a mostani Barcelona World Race-en. Elszomorít, hogy időnként frusztrált, rosszkedvű, bántja a (versenytársakhoz képest) gyenge teljesítmény.
Szoktam evezni, ami persze a vitorlázással nem összevethető, az viszont biztos, hogyha hosszabb utat teszek meg, közben inkább szenvedek, nagyon ritkán derűs a dolog, csupa küzdelem, de utána mindig nagyon jó. Azt remélem, Fa Nándor, bárhogy fejezi is be, örülni fog a végén.
Hogy mi indokolja rosszkedvét, álljon alább három ábra, amit az eddigi adatokból számoltam ki (egyetlen adatot vettem fel naponta a hivatalos web-oldalról mindegyik hajóról: a 14:00 órás jelentés szerint hátralevő tengeri mérföldet).
Előre bocsátom, hogy sosem vitorláztam igazi vitorlással. Egyszer biztosan ültem ilyenben, mondjuk 30 éve a kislányokkal sétáltunk a füredi mólón és véletlenül ott horgonyzott a Nánási Gyuri, beszálltunk a szép hajójába, kicsit beszélgettünk (csak nem lehetett felhőtlenül, mert a Gyuri mindig lázba jött, ha elhaladt egy szép nő). Gönczy Andriskának is volt vitorlása, sajnos már nem tudom felidézni, hogy láttam-e vagy csak mesélt róla, úgy emlékszem, nem ültem benne. Vitorlázási tapasztalatom persze van, a Dunán apámmal a Pouch-kajakra jó szélben vitorlát szereltünk (ugyan volt beépített árboctartója és gyári schwertje, de azért ez majdnem olyan, mint hintó elé ökröket fogni, még akkor is, ha az ökör is szép és a dunai vitorlázásnak is voltak hagyományai), ez is lett a veszte, a csehszlovákiai bevonulást (újszülötteknek: 1968) megelőző délután, elég nagy viharban borultunk, ami egyben a vitorlázás és a kajak végét is jelentette.

Szóval hogyan állunk azokkal a számokkal?
(Ha nagyon nagyban akarod nézni az ábrákat, kattints a képre, külön ablakban jelenik meg, kb. 1400 px széles.)

1.


Az első ábra a naponta megtett tengeri mérföldeket mutatja, hajónként. A felsorolás rendje egyben a verseny jelenlegi állása is. A szélsőségek tompítása miatt negyedfokú polinommal simítottam ki a görbéket.
Az előző (37 nap után felvett) adatokkal összevetve vannak változások. Az élen haladók túl vannak a verseny felén, az adatok az eddig eltelt 45 nap teljesítményét mutatják. Mit látunk most?
a) Hosszabb időszakra a simítás még jobban kiszűri az extrém jelenségeket. Az továbbra is igaz, hogy az indulást követően mindannyian átéltek egy válságot, amiből az élen haladó 3 hajó jött ki a leghamarabb (a mi emberünk olyan rémesen kezdett, hogy nála a hullámvölgy szinte észre sem vehető). Az is igaz továbbra is, hogy a mezőny többi részénél ez az első válság elhúzódónak bizonyult.
b) Jeleztem egy második válság lehetőségét, azonban ez másképpen valósult meg. Több rétegű a helyzet. Egyrészt az Indiai-óceánon számottevően felgyorsultak a hajók, ami magasabb kockázati szintre helyezte a versenyt. Áldozat is akadt, a második helyen haladó Neutrogena kénytelen volt átmenetileg kiállni elektromos problémák miatt (az Atlanti-óceánon kiszálló Hugo Boss már nem is szerepel az ábrákon). Látható, hogy kockáztattak, nyilván élre akartak állni, azonban a technikai probléma közbeszólt (pillanatnyilag már haladnak vissza a verseny-útvonalra és talán megtartják második helyüket, immár jelentősen lemaradva az elsőtől). Ez a kiállás nem volt hatástalan a versenyre, szépen látszik, hogy ott a hajókban is értékelnek és igazítják a stratégiát. Az élen haladó Cheminées Poujoulat nem érzi nyakán az üldözők lehelletét, visszavett az extrém tempóból. Az addig megbízhatóan egyenletes teljesítményt nyújtó Gaes megérezte a lehetőséget és kockáztatott. Igy tett a 4. Renault Captur is. Tehát teljesen versenyszerűvé vált a futam. (Az 5. We Are Water leszálló ágban van, az okát nem tudom.)
c) Az a megállapítás sem vesztett érvényéből, hogy Fa Nándorék (párja egy fiatal új-zélandi srác, aki Franciaországban él) egy rövid korai (és egy nagyon rövid déltengeri) szakaszt kivéve rendre a leggyengébben teljesítettek. Ami azért (is) meglepő, mert az élen haladókhoz hasonló a világ körüli hajózási tapasztalatuk (pirossal jelöltük azokat a hajókat, ahol mindkét szkipper legalább egyszer áthaladt a híres déli fokokon). Van itt persze számos más tényező, az anyagi erőtől a szakmai háttérig, amit itt nem áll módomban leírni, mert semmit nem tudok ezekről.

2.


A második ábra, ami az élen és az utolsó helyen (aki ugyebár a mi emberünk) haladó hajók közötti távolság naponkénti növekedését mutatja, arra szolgál, hogy a vitorlázásban járatlanok is értsék a helyzetet. Ezért a mértékegységet átváltottam kilométerre, a sávozást pedig 400-as egységekre állítottam. Tegyük fel, hogy ez egy 10.000 méteres futóverseny, ahol ugyebár a körök 400 méteresek, a verseny pedig a 25. körig (piros vonal) tart. Ha ilyen verseny lenne, az első már a 3. körben utolérné az utolsót, a 6. körben már 2 kört verne rá, és így tovább, az ábrából kiolvasható. (Ha az első áthaladna a célvonalon, az utolsónak még majdnem annyi lenne hátra, mint amennyit addig teljesített.) Ilyen fölény (vagy ilyen hátrány) futóversenyen nem szokott előfordulni. Hogy mégsem egyoldalú alázásról van szó, azt a görbék lefelé haladó szakaszai mutatják, ilyenkor Fa Nándorék jobb 24 órát teljesítettek mint az élen haladók. Azt kell tudni még, hogy itt nem mindig az ideális vonal mentén vitorláznak, időnként kikényszerülnek a legrövidebb útból, időnként pedig maguk mennek kissé jobbra vagy balra, hátha erősebb szelet találnak.

3.


A harmadik ábra azt mutatja, hogy ha a jelenlegi trendek szerint fejeződik be a verseny, hány nap alatt teszik meg a hajók a teljes távot. A pillanatnyi helyzet szerint az élen haladó BWR-csúcsot fut (a mostani lazsálása előtt volt, hogy 80 napon belül állt). A Spirit of Hungary-nek 114 napra lesz szüksége. A Barcelona World Race előző két versenyén az utolsónak ehhez 108 illetve 132 napra volt szüksége (a győzteseknek 92 ill. 93 napra). Fa Nándor 1992-93-ban 128 nap alatt tette meg (kb) ezt a távolságot (akkor egyedül).
Értem tehát Fa Nándor frusztráltságát, de nem hiszem, hogy szégyenkeznivalója lenne. Érkezzen vissza a nagy útról békében és épségben, ez a legfontosabb.

Kravjánszki Róbert
2014. február 14.

Copyright © font.hu. A jogok, azok... jogok.